Myynnin ykköseksi internetissä

Asiakaskokemus Internetissä

Oletko miettinyt, millaisen kokemuksen yrityksesi kanssa asioiminen tuottaa asiakkaallesi? Olen vakuuttunut, ettei asia ole sinulle samantekevä.

Nykyään yhä suurempi osa asiakkaiden ja yrityksien keskinäisestä vuorovaikutuksesta tapahtuu verkon kautta, on web-sivujen tuoman asiakaskokemuksen huomioiminen ehdottoman tärkeää. Monet johtamisen asiantuntijat ovat pitäneet pitkään asiakaspalvelua kilpailukyvyn ytimenä Nykyisin kuitenkin monet näistä guruista ovat muuttaneet käsitystään ja neuvovat yrityksiä keskittymään asiakaskokemukseen.

Asiakaspalveluun verrattuna asiakaskokemus on laajempi mahdollisuus, johon sisältyy kaikki kanssakäyminen asiakkaan ja yrityksen välillä (myös monikanavainen digitaalinen läsnäolo, kuten Facebook, Twitter, Linked In, yms). Asiakaspalvelumalli voidaan kopioida helposti, kun taas asiakaskokemus tarjoaa, etenkin verkossa, aineetonta ja vaikeammin jäljennettävissä olevaa kilpailuetua.

Zapposin ja Amazonin kaltaiset yritykset ovat onnistuneet kasvamaan pienistä start-upeista vähittäiskaupan voimaloiksi, koska ne ovat keskittyneet parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen välittämiseen.

 

Internetissä onnistunut asiakaskokemus tarkoittaa nettisivujen hyvää käytettävyyttä ja verkkokaupankäynnissä lisäksi ostoon liittyvää onnistunutta käyttäjäkokemusta.

 

 

Massa markkinoinnista asiakaskokemuksen edistämiseen – heikko käytettävyys tuhoaa myyntiä

Nielsen Norman Groupin tutkimuksen mukaan vain 39 % käyttäjistä ostaa tuotteen tai palvelun ensimmäisiltä web-sivuilta, jotka he valitsevat hakukoneen tulossivulta. Valtaosa jatkaa eteenpäin ja tekee kaupat toisaalla. Tämä tutkimustulos osoittaa, että sijoittuminen hakukonetuloksissa on eduksi mutta ei riitä takaamaan Internet-liiketoiminnassa menestymistä. Paljon merkityksellisempää on sen sijaan sivuillesi saapuneiden asiakkaiden vakuuttaminen.

Yritykseesi liittyvät positiiviset kokemukset tekevät asiakkaista uskollisia. Lojaliteetti on tärkeämpää kuin näkyvyys tai markkinointipanokset. Tämä pätee erityisesti verkkokaupankäynnissä ja B2B-sivustoilla, koska heikko käytettävyys tuhoaa myyntiä.

Web-sivujen käytettävyyden varmistaminen on lähes yhtä tärkeää kuin uusien asiakkaiden toivottaminen tervetulleiksi liikkeeseesi tai toimistoosi. Käyttäjäystävälliset verkkosivut auttava luomaan positiivisen mielikuvan yrityksestäsi, ja lisäksi ne kasvattavat myyntiä sekä lisäävät asiakasuskollisuutta Internetissä.

Pienyrityksen omistajana sinun on tarpeen panostaa web-läsnäoloon ja tehdä verkkosivuistasi helppokäyttöiset sekä miellyttävät. Vaivannäkösi palkitaan uusien ja lojaalinen asiakkaiden muodossa. Käy läpi alla olevat kysymykset, jotka herättelevät ajattelemaan omien verkkosivujesi tarjoamaa asiakaskokemusta.